פתיחת עסק עצמאי השלבים

בואו נדמיין שהגיעה לידינו יומן אישי של אדם שפתח עסק עצמאי ותיעד את כל התהליך שהוא עבר, במיוחד את חווית פתיחת העסק והתקופה הראשונה שלאחריו עד שהעסק התייצב. קרוב לוודאי שנגלה שהוא כתב שזו הייתה חוויה קשה, מאתגרת, לפעמים אפילו מפחידה חוויה שלא הייתה לו מעולם בחייו, אך מיד לאחר מכן הוא יכתוב שהוא גם לא היה מוותר עליה לעולם.

פתיחת עסק הוא חלום של הרבה אנשים שרוצים להיות עצמאיים, לא לעבוד בשביל אחרים, לא לתת דין וחשבון לאחרים ופשוט להסתמך על עצמם מבחינה כלכלית ותעסוקתית. הדרך לחלום הזה היא לא סוגה בשושנים ומצריכה מאמץ, השקעה ולא מעט הקרבות, אך היא אפשרית וכהוכחה אנחנו רואים את כל העסקים שמסביבנו.

לצורך שמיעה של המדריך הנ”ל לנוחות שלכם אנא לחצו בבקשה על כפתור ההפעלה בצד ימין של נגן זה:

 

✔️ ליווי אישי ממיטב המומחים שלנו בפתיחת עסק עצמאי! 🙏🏼

✔️ מקצוענים בייעוץ לעסקים עצמאים במגוון תחומים ובמגוון שווקים. 🎓

✔️ הגדרת מטרות ודרכים לבידול העסק בהתאם לעסק שלכם ובמצב השוק! 👁️

✔️ בניית תוכנית עסקית לשלבים הראשנים של העסק ובניית תוכנית עסקית לטווח ארוך! 🎯

✔️ ניהול התזרים הכספי של העסק לאורך השנה הראשונה של העסק (השנה הקשה ביותר)💰

 

איך פותחים עסק עצמאי?

אפשר גם לשאול איך עסק נולד? זה מתחיל מבפנים ואז מתגלגל החוצה, קצת כמו תינוק, בהתחלה זה כואב אחר כך יוצא החוצה וכולם שמחים (כמובן שהשאלנו את החלק הזה מתקליט הילדים הכבש השישה עשר שכתב יונתן גפן). אך המציאות לא כל כך רחוקה.

עסק מתחיל ברעיון, בחלום או בחזון, משהו שכל אחד מאיתנו סוחב בפנים. אבל, עם רעיון לא הולכים למכולת, ואת הרעיון הזה רק חלק מהחולמים מעיזים לממש.

אז איך מעיזים?, עושים בדיקת היתכנות, בדיקה שאמנם ניתן לעשות אותה בעצמכם אך מומלץ להסתייע באיש מקצוע בתחום העסקים.

בדיקת ההיתכנות היא למעשה סוג של מחקר שעושים על התחום שבו מעוניינים לפתוח את העסק. בודקים עסקים דומים (מתחרים), בודקים את השוק של השירות שאתם רוצים למכור, בודקים ומעריכים עלויות ראשוניות, מיקום גיאוגרפי שבו תפעלו, מה נדרש מבחינת ציוד, מקום ועוד סוגיות רלוונטיות. כשכל הנתונים הללו מולכם מתחילים לבדוק את הסיכויים.

לפרטים נוספים בנושא ייעוץ עסקי לעסקים קטנים

כמה מהכלים פרקטיים לפתיחת עסק עצמאי.

השלב הראשון – השלב התכנוני

תוכנית עסקית

מדובר בקובץ תכנוני שמעלה על הכתב את הרעיון העסקי ופורס אותו לפי המרכיבים השונים של העסק כולל עלויות, תכנון ארוך טווח, שיטות שיווק, תפעול, אסטרטגית מכירה ועוד. התוכנית העסקית היא מעין חוברת בסיס והדרכה שלפיה בונים את העסק.

תוכנית עסקית משמשת גם כדרך לגייס משאבים כספיים, שותפים למיזם, הלוואות שכן באמצעותה ניתן להציג את הכדאיות של העסק כדרך למשוך משקיעים.

את התוכנית העסקית ניתן לבנות בעצמכם, אך אנו מציעים (בוודאי עבור עסקים הכוללים השקעה משמעותית) להעסיק יועץ עסקי לפתיחת עסק שיוכל לסייע לכם להיות ממוקדים, לוודא שלא פספסתם סוגיות וגם להעריך נכונה עלויות כאלו או אחרות.

השלב הראשון בפתיחת עסק חדש - שלב התכנון

 

מקורות כספיים

לכל עסק חדש נדרש סוג של הון התחלתי (בגובה משתנה בהתאם לעסק), אך במיוחד אם מדובר בעסקים ברי קיימא שאינם מסתמכים על האינטרנט במקור העסק (למשל, חנויות און ליין).  סביב העניין הכספי על בעל העסק למצוא את מקורות המימון שלו ולא רק לשלב ההקמה אלא גם לתוך תקופת ההרצה של העסק לפחות חצי שנה.

מקורות הכסף יכולים להיות של בעל העסק בעצמו, משותפים “שקטים” כאלו שאינם מעורבים בפועל בעסק אך צפויים לקבל רווחים בצורה כזו או אחרת, הלוואה מהבנקים או הלוואה ממוסדות מדינה המעודדים פתיחה של עסקים ועוד מקורות מימון נוספים.

 

ייחודיות של פתיחת עסק עצמאי

כל איש עסקים (וכל מי שניסה למכור משהו) יודע שהסוגייה הכי גדולה והכי חשובה היא מציאת לקוחות. בכדי להתמודד עם הקושי הזה נדרשת ייחודיות של שירות. מדובר על הדרך שבו מייחדים את המוצר שאתם מציעים אל מול הלקוחות הפוטנציאלים.

הייחודיות הזו יכולה להיות סוג המוצר עצמו (מציע חידוש שלא קיים), זה יכול להיות דרך השירות שנלווה אליו, יכול להיות שזו אטרקטיביות של מחיר (אם כי זו ייחודיות שמתחרים יכולים להתמודד איתה) או אולי אטרקטיביות של אחריות ועוד. הרעיון הכללי הוא שאתם צריכים להציע משהו שהוא קצת שונה מהמתחרים ושהשוני הזה יביא אליכם לקוחות.

למדריך המלא שלנו בנושא: ייעוץ להקמת עסק

 

תכנון מתן השירות בעסק

זהו חלק חשוב שבשנים האחרונות מקבל יותר ויותר מקום בתהליך העסקי והוא מתייחס לסביבת השירות ולאופן שבו הלקוח מקבל את השירות. לקוחות כיום הם הרבה יותר בררניים, הם רוצים סביבת שירות נעימה, נוחה ומזמינה, גם אם מדובר בשירות טלפוני או בשירות דרך אתר אינטרנט או במשרד.

לכן כבר בשלב התכנון מומלץ לתת את הדעת על נושא תודעת סביבת השירות וזה כמובן מצריך להקצות חלק מהתקציב הכלכלי של פתיחת העסק.

 

שם העסק

בשונה מהעבר כיום בחירת השם לעסק משפיעה מאד על תהליכי שיווק ופרסום, מכיוון שיש המון פלטפורמות ודרכי שיווק. מומלץ לבחור שם קליט ומעוצב שאנשים יוכלו לומר אותו בקלות, יזכרו אותו והוא יוכל להשתלב בפרסומים ובשיווק.

כמובן שצריך לבדוק שהשם לא תפוס על ידי עסק אחר (זוכרים שצריך ייחודיות), שניתן לשלב אותו בתוך כתובת של אתר אינטרנט לא פחות חשוב שאתם מרגישים אתו נוח.

 

איך מקבלים את התשלום?

עליכם להחליט כיצד תקבלו את התשלום על המוצר או השירות שלכם, בהקשר הזה מומלץ לתת לאנשים כמה שיותר אפשרויות של שיטות תשלום.

התקינו מראש את שיטות התשלום שבהם בחרתם ולמדו איך להפעיל אותם. בתוך תהליך קבלת התשלום עליכם גם להוציא קבלה או חשבונית (בהתאם לסוג העסק שאתם) וגם לכך עליכם להיערך מראש, האם לבצע באופן דיגיטלי או ידני או גם וגם?

כמה מהכלים להצלחה בבניית עסק עצמאי

השלב השני –  מול רשויות המדינה

פתיחת עסק מול רשויות המדינהעסק לא פועל בחלל ריק, הוא חלק ממערכת כלכלית שהוא גם ניזון ממנה אך גם מזין אותה. על פי כללי המשחק העסקי כל עסק נדרש לדווח על פתיחת עסק ברשויות המדינה המתאימות שהן, מס הכנסה, מס ערך מוסף (מע”מ) וביטוח לאומי.

אמנם מדובר בתהליך בירוקרטי, אך זהו לא מסובך במיוחד ואת רובו ולעיתים את כולו ניתן לבצע באופן מקוון. עסק במדינת ישראל יכול להיות מוגדר כעוסק פטור, עוסק מורשה וכעסק חברה בערבון מוגבל (בע”מ). הבחירה בהגדרת סוג העסק מתבצעת בהתאם להכנסה הכספית הצפויה, כאשר ככל שההכנסה גבוה יותר יש להגדיר את העסק אחרת.

אנו ממליצים לכל מי שמתכנן פתיחת עסק עצמאי להכיר את ההגדרות הללו ומה המשמעויות שלהן בהיבט הדיווח, החזרי הוצאות, הוצאות מוכרות, זיכוי על המע”מ ועוד. ניתן לעשות זאת באופן עצמאי (כל המידע נמצא באינטרנט) וניתן לעשות זאת גם בהתייעצות עם רואה חשבון או יועץ עסקי, אפילו זה שלקחתם כחלק מהשלב הראשון של תכנון העסק.

הערה חשובה – אין להתחיל להפעיל עסק בלי לדווח עליו לרשויות המס. הפעלת עסק ללא אישור רשמי על קיום עסק הינה עבירה על החוק ואף חושפת אתכם לתביעות בכלל זה מצד לקוחות.

 

 

השלב השלישי –פרסום, שיווק, פרסום, שיווק

העסק כבר מוכר פה ושם, כל סביבת העבודה מוכנה ואתם רוצים כבר להתחיל לעבוד, אך לפני כן יש שלב שהוא לביצוע בין שני שלבי ההכנות הקודמים לבין העבודה בפועל.

זהו שלב שיווק ופרסום שישלו חשיבות גבוה במיוחד בעידן הדיגיטלי, כאשר אנשים חשופים כל הזמן ובכל מקום לתכנים בסביבתם האישית והציבורית.

מומלץ להתחיל לפרסם את העסק שלכם עוד לפני שהוא נפתח. פרסמו ברשתות חברתיות, בקרב חברים, שכנים ובני משפחה, השתמשו בפרסום מקוון, פרסום בתשלום, הסתייעו בבעלי מקצוע, לא משנה איך, המטרה היא אותה מטרה. להתחיל לגלגל את העסק בכדי שיגיע הרגע עצמו של התחלת העבודה בפועל כבר יהיה לכם גרעין ראשוני של לקוחות מעוניינים.

 

השלב הרביעי – מתחילים לעבוד

הגיע היום שבו קבעתם את תחילת העבודה של העסק, ואתם נמצאים בו או באתר האינטרנט שלכם או בכל מרחב אחר שבו העסק שלכם עובד. לקוחות מתעניינים, שואלים, יוצרים קשר והתפקיד שלכם הוא לתת להם מידע, הסברים וכל מה שצריך בכדי שזה יוביל לרכישת השירות, לספר לאחרים ובקיצור להתחיל לייצר לעצמכם מאגר לקוחות.

במקביל לכל נושא הלקוחות עליכם גם לנהל מערכת רישום של הוצאות, הכנסות, תשלומים לספקים, תיעוד שלקבלות/חשבוניות, בקיצור ניהול רישומי של העסק.

 

השלב החמישי – עליות, ירידות והתמודדות

שלב האופוריה של פתיחת העסק חולף ואתם נכנסים לשגרת עבודה של שיווק, שיח עם לקוחות, ארגון, ניהול ותפעול. אלו פעולות שנעשות על בסיס יומי, לפעמים יותר לפעמים פחות, יהיו ימים מוצלחים ויהיה ימים פחות מוצלחים ועיקר ההתמודדות היא להמשיך ובמקביל לזכור שעסק לא מצליח ברגע אחד, הערכות האופטימיות ביותר אומרות שהצלחה ורווחיות של מרבית העסקים החדשים מתחילה רק לאחר שנה לפחות. אז סובלנות, התמדה, הצמדות לתוכנית עסקית, פרסום ושיווק הם הכלים שצריכים לשלב הזה ולאורך זמן.

למדריך המלא שלנו בנושא – ייעוץ ארגוני

איך בוחרים יועץ עסקי לפתיחת עסק עצמאי

לסיכום

הקמת עסק הוא מהלך אמיץ המתמודד עם הפיתוי של הישארות כעובד שכיר המאפשר יציבות גבוה יותר כלכלית, פחות אחריות, אין צורך לתאם תשלומי ביטוח לאומי, פנסיה, בריאות ואם אני לא אוהב את העבודה כשכיר אז אני יכול לעזוב ולחפש תעסוקה אחרת.

פתיחת עסק לא חייב להיות מהלך לכל החיים שכן ניתן גם לסגור עסק, אך סגירת עסק היא מהלך קצה ומי שפותח עסק לא יוותר בקלות על החלום ולא על העסק שהוא השקיע בו גם כספית וגם רגשית שלא לדבר על שעות ארוכות שייתכן והן היו על חשבון משפחה או עיסוקים אחרים.

אנו מקווים שהשלבים שהצגנו בפניכם יסייעו לכם בתהליך פתיחת עסק עצמאי ואם תצרפו גם יועץ עסקי אז אנו מבטיחים לכם שסיכויי ההצלחה יהיו גבוהים יותר.

שאלות נפוצות

המפתח לבנייה של עסק עצמאי מצליח יציב הוא תכנון נכון, היערכות טובה ובעיקר קריאת המפה העסקית של סביבת הפעילות של העסק. עסקים מצליחים כי הם הגיעו מוכנים ועשו שיעורי בית על התחום העסקי. הרבה עסקים חדשים מסתייעים בהכנת שיעורי הבית הללו בעזרת ייעוץ עסקי מקצועי, אם זה לבניית התוכנית העסקית, להכיר בורות אפשריים, לקבל הכוונה סביב שיווק ופרסום ובכלל גורם אובייקטיבי שבוחן את הסוגיות מזווית שאינה משוחדת.
עוסק פטור הוא רמת העסק הנמוכה ביותר והיא כוללת רף הכנסות שלא עולות על כ – 107,692 ₪ (הסכום מתעדכן אחת לכמה זמן על ידי רשויות המס). עוסק פטור מגיש קבלות ללקוחות (ולא חשבוניות), הוא פטור מדיווח מע”מ ונדרש לדו”ח שנתי ועוד. הרבה בעלי עסקים מתחילים כעוסק פטור ולאחר שהעסק מתקדם וממריא משנים את הסטטוס של העסק לעוסק מורשה או חברה.
כיועצים עסקיים אנו יודעים מהם הרכיבים להקמת עסק מוצלח, אך את המינון המדויק של כמויות הרכיבים בתוך המתכון לעסק המוצלח לא ניתן לקבוע ברמה הגנרית (הכללית) אלא אל מול העסק עצמו שכן כל עסק הוא שונה החל מבעל עסק שונה, סוג העסק, אופי השוק ועוד.  הצלחה של עסק מצריכה ייעוץ עסקי מותאם וייחודי עבורו.