ייעוץ לעסקים משפחתיים

עסק משפחתי זה קודם כל גאווה, משפחה שלמה (או לפחות חלקה) התגייסה יחדיו והקימו עסק שבו לכל אחד מהם יש בו חלק ותפקיד, עסק שכולם מעורבים ברמה הכי גבוה שיכולה להיות. הקשר המשפחתי מייצר רמת אמון גבוהה שיחד עם אכפתיות אחד לשני ואכפתיות לעסק מהוויים יסוד איתן לעסק ולהצלחה.

במקביל גם בחייו של עסק משפחתי מגיע הזמן (כמו אצל עסקים רגילים) שהוא נדרש לשינוי כלשהוא, זב יכול להיות בעקבות התפתחות או שינוי של מי מבני המשפחה, לפעמים עקב שינוים בתנאי השוק, כניסת טכנולוגיה חדשה או דרישה גבוה מההיצע ועוד סיבות.

ביצוע או הכנסת שינוי בעסק משפחתי הנה מורכבת יותר מעסק שהוא על טהרת העסק. העסק משפחתי לטוב ולרע יש רגשות, יש מערכות יחסים עמוקות שקרוב לוודאי משפיעים על תהליכי קבלת החלטות ובעיקר מבחינת דעות כיצד לנהוג.

במקרה כזה ייעוץ ארגוני עסקי חיצוני יכול להיות בדיוק הדרך להתמודד עם הקשיים שמתעוררים בעסק משפחתי. מישהו מבחוץ, נטול אינטרסים המציג ידע, מידע והמלצות ברמה הטהורה של העסק מנותק מרכיבים רגשיים משפחתיים.

לשמיעה של כל המדריך הנ”ל אנא לחצו על כפתור ההפעלה בצד ימין של נגן זה

 

✔️ ליווי אישי של המומחים שלנו בייעוץ לעסקים משפחתיים למען השקט המשפחתי שלכם👩‍👩‍👧‍👧

✔️הגדלת הרווחים של החברה וייעול צוות העובדים. 💰

✔️ מקצוענים בייעוץ לעסקים משפחתיים בכל הענפים. 🎓

✔️ התאמה אישית בהתאם לצרכים של העסק שלכם ולכמות העובדים שלכם!👁️

✔️ בניית תוכנית עסקית להשגת כל המטרות שלכם עם חלוקת תפקידים ברורה כדי למנוע ויכוחים משפחתיים!🎯

מהי ההגדרה של עסק משפחתי?

עסק משפחתי הוא עסק שגרעין השליטה שלו נמצא בקרב בני משפחה אחת. העסק יכול להיות גדול, בינוני או קטן, בעסק יכולים לעבוד רק בני משפחה או יכולים להעסיק עובדים שאינם מבני המשפחה בתפקידים שונים, אם כי תפקידי הניהול והאחריות נמצאים אצל בני המשפחה.

עסק משפחתי שנרשם כתאגיד חלים עליו כללי רגולציה מיוחדים כולל ביחס למס הכנסה.

 

עסק משפחתי: יתרונות וחסרונות

יועץ ארגוני מודע היטב ליתרונות ולחסרונות הטמונים בניהול עסק משפחתי, אך הוא גם יודע שכל משפחה שונה במאפיינים שלה, במידת המעורבות הרגשית ולכן לא תמיד היתרונות המוכרים של עסק משפחתי הן יתרונות וההפך במקרה כזה או אחר. אם זאת בעולם העסקי מבחינים במספר יתרונות וחסרונות המאפיינים במידה כזו אח אחרת עסקים משפחתיים.

יתרונות של עסק משפחתי חסרונות של עסק משפחתי
תחושת אחדות ומחויבות גבוהה של בני המשפחה להצלחת העסק יתכנו מתחים בין בני המשפחה סביב תפקיד, אחריות ומעמד בעסק
רמת אמון גבוהה, תמיכה וגיבוי הדדי בין בני המשפחה העובדים בעסק העבודה חודרת גם למרחב המשפחתי שמחוץ לעסק
מהווה מקור התחלה בטוח מבחינה עסקית ומקצועית לבני משפחה המצטרפים לעבוד בעסק. ייתכן חוסר הלימה בין ציפיות חלק מבני המשפחה לאחרים ביחס למידת ההשקעה, האכפתיות והמעורבות בעסק של כל אחד.
ניהול משפחתי מייצר תהליכי בקרה וניהול בטוחים יותר מבחינה כלכלית (מידת הרצון לצמצום סיכון עסק משפחתי גבוה יותר) בהעברת בין דורית של העסק יכולים להתעורר חילוקי דעות וחיכוכים בין בני המשפחה
עסקים משפחתיים הם כ – 70 אחוז מהעסקים בארץ ובעולם. כך שזהו מתכון מוכח להצלחה ייתכן חוסר בהירות סביב סמכויות, הגדרות תפקיד, תיתכן עמימות ניהולית
מחקרים שאספו נתונים מצאו שסיכויי ההצלחה של עסק משפחתי גבוהים יותר מעסק שאינו משפחתי תיתכן נטייה לניהול בסגנון שמרני בכדי לא לסכן את העסק יותר מדי בכדי שיוכל להמשיך לדורות הבאים.
העסק עובר בהעברה בין דורית ויכול לתת ביטחון כלכלי למשפחה לשנים ארוכות (דורות) היעדר כללים סדורים לגבי שכר ותנאי עבודה לבני משפחה שונים, יכול לעורר קונפליקטים
היעדר כללים ברורים לגבי הכנסת בני משפחה בכלל זה בני משפחה כתוצאה מנישואים

 

אתגרים מרכזיים של עסק משפחתי שלגביהם ייעוץ לעסקים משפחתיים יכול לסייע

  • איך, מתי, למי מעבירים בדור הבא את המשך הניהול?
  • איך מייצרים תהליכי קבלת החלטות המפרידים בין המשפחתי לעסקי?
  • כיצד מתמודדים עם בני משפחה בעסק שלא מתפקדים כמצופה?
  • הבנייה והסדרה של נהלים, הגדרות תפקיד, חזון, יעדים ומטרות
  • האם וכיצד להתפתח ולגדול, מעבר מעסק משפחתי לעסק בראייה עסקית” טהורה?
  • כיצד מציפים קשיים, קונפליקטים ורגשות בן בני המשפחה העובדים בצורה שלא תוביל לקרע שבסופו של דבר גם יפגע בעסק?

לצד אתגרים אלו המייחדים עסק משפחתי, על עסק משפחתי להתמודד גם עם אתגרים עסקיים שקיימים ביחס לכל עסק, כך שמדובר בסוג עסק מאתגר הרבה יותר מעסק “רגיל”.

בשונה מעסק “רגיל”, כל האתגרים המשפחתיים והעסקיים בעסק משפחתי משלבים בתוכם גם רגשות כמו קנאה, תסכול, כעס ותחרות, כאשר רגשות אלו מקשים ומשפיעים על קבלת החלטות רציונלית.

בדיוק לשם כך ישנו ייעוץ מותאם לעסקים משפחתיים.

כלים פרקטיים להצלחה של עסק משפחתי

כיצד ייעוץ לעסק משפחתי יכול לעזור?

ייעוץ עסקי לעסק משפחתי יפעל בשני תהליכים במקביל. תהליך אחד הינו ביצוע מיפוי ואבחון למצב העסק מבחינה עסקית כלכלית ותהליך שני יכלול אבחון של תהליכי הניהול, תפקידים וקבלת החלטות.

כאשר התמונה הזו מוצגת על ידי גורם חיצוני שאין לו אינטרס כלכלי בעסק, ושאין לו אינטרס לתמוך או נטייה לטובת אחד מבני המשפחה יותר מהאחר, ישנה אפשרות לדון בדברים בצורה פחות מאיימת.

יועץ עסקי יפעל קרוב לוודאי סביב כמה מהתחומים (חלקם כאלו הקיימים גם בעסקים שאינם משפחתיים) תוך שמירה על עקרונות של :

  • טרם ביצוע האבחון והייעוץ ייעשה תהליך של בירור ותיאום ציפיות עם כל בני המשפחה עד להסכמה של תחומי המעורבות.
  • התהליך יבוצע בשקיפות בין בני המשפחה, תוך כדי עדכון ותקשורת במהלך תהליך הייעוץ וזאת במטרה למנוע מצב של חשדנות ואי אמון.
  • הקפדה על מעורבות של כולם בתהליכי החשיבה המשותפים ביחס לנושאים שיועלו על ידי היועץ.

 

המטרות של יועץ עסקי לעסק משפחתי

ייעוץ עסקי לפירוק עסק משפחתי?

לעיתים עד כמה שהדברים מצערים, עסקים משפחתיים שהתחילו בתחושת מחויבות גבוה לא מצליחים להתמודד עם האתגרים של הניהול המשפחתי ואז מתעוררת דילמה קשה ולא נעימה, מה לעשות עם העסק?.

מתעוררות שאלות כמו:  של מי העסק? האם סוגרים ומחלקים את מה שנשאר? האם אחד מבני המשפחה יכול לקנות את החלק של האחר? מה בדיוק כולל חלק הקנייה, האם רק כסף וציוד או גם מוניטין? אפשרות לפיצול העסק ואז מי שומר על השם והמוניטין? ואלו רק חלק מהשאלות והדילמות המתעוררות.

במצב כזה של עסק משפחתי שלא יודע להיכן פונות פניו, ייעוץ עסקי חיצוני יכול להיות פתרון יעיל ואובייקטיבי, בעל יכולת לתווך ואולי אף לגשר על פערים תפיסתיים ורגשיים הקיימים בין בני המשפחה.

פירוק או שינוי בעסק משפחתי ללא גורם מתווך כמו יועץ עסקי יכול להשאיר משקעים קשים מאד בתוך המערכת המשפחתית שישפיעו גם על בני משפחה שאינם בעסק ונאלצים “לבחור צד”. מומלץ לבעלי עסק משפחתי במצב של משבר, לקחת ייעוץ עסקי מקצועי שיכול לייעץ לכם על הצעדים הנכונים ולעשות זאת תוך כדי צמצום הפגיעה במארג המשפחתי.

 

האם עסק קטן זקוק לייעוץ ארגוני או לייעוץ עסקי?

יועץ ארגוני לעסקים הוא גם יועץ עסקי כך שבסופו של דבר ההבדל נמצא רק במטרת הייעוץ כפי שתוגדר על ידי בעל העסק.

המציאות לרוב בעסק קטן הכולל מספר עובדים מצומצם היא שרוב העובדים מכירים את התפקיד של העובדים האחרים וכולם או לפחות רובם יכולים לבצע את כל התפקידים. בעסקים כאלו אין מבנה ארגוני ברור, אין הגדרות תפקידים מובנות וככל הנראה לרמה הזו של העסק גם אין צורך בייעוץ ארגוני סביב מבנה ונהלים. ייעוץ ככל שנדרש צריך להתמקד בפן העסקי של השפעה על הכנסות, הוצאות ורווחים, התמקדות בצד התפעולי והכל במטרה למקסם את הרווחים.

לעוד מידע בנושא –  ייעוץ עסקי לעסקים קטנים

מה צריך לקחת בחשבון בבחירת יועץ לעסק משפחתי?

כאשר מדובר בעסקים משפחתיים, חשוב לבחור את היועץ המתאים לתפקיד. על היועץ להיות בעל הידע והניסיון הדרושים על מנת לספק ייעוץ והכוונה נכונה. כמו כן, חשוב שהוא יבין את הדינמיקה הייחודית של עסק משפחתי ואת טיב היחסים בין בני המשפחה בתוך העסק ומחוצה לו על מנת שיכול לעשות את עבודתו על הצד הטוב ביותר.

בבחירת יועץ עסקי לעסק משפחתי ישנם מספר גורמים שכדאי לקחת בחשבון, אלה כוללים את ניסיונם בענף, כישוריהם, הפניות מלקוחות קודמים, יכולתם לעבוד עם בעלי עניין שונים המעורבים בעסק משפחתי, כמו גם הבנתם את האתגרים הספציפיים העומדים בפני עסקים כאלה. כל המרכיבים הללו הם המפתח בעת ההחלטה מי יהיה המתאים ביותר לצרכי העסק המשפחתי שלכם.

ייעוץ לעסקים משפחתיים

לסיכום

נתונים ממחקרים בתחום העסקי מלמדים שעסקים משפחתים מצליחים ושורדים יותר שנים מעסקים שאינם משפחתיים. זה ממצא מעודד מבחינת בני משפחה השוקלים לפתוח עסק. מצד שני חשוב שבני המשפחה יידעו מראש כי עסק משפחתי כולל בתוכו אתגרים נוספים שאינם מנת חלקם של עסקים “רגילים”.

לאור זאת אנו ממליצים להסתייע כבר בשלב פתיחת העסק ואך במהלכו (טרם התחלת בעיות וקונפליקטים) בייעוץ עסקי או ארגוני בכדי למסד נהלים, כללים, גבולות ותקשורת שיהוו מסד איתן ויהוו בסיס יציב אם וכאשר יצוצו הקשיים. כאשר נקבעים מראש הגדרות, כללים ונהלים שכל בני שכל בני המשפחה היו שותפים לה ומחויבים לה אזי ישנה התמודדות מוצלחת יותר עם הקונפליקטים שמתעוררים.

שאלות נפוצות

בהרבה מאד מקרים לעסק משפחתי קטן יש לא מעט נקודות דמיון (בעיקר סביב מערכות היחסים) עם עסק קטן “רגיל”. בשני סוגי עסקים אלו למערכות היחסים יש נטייה להיות קרובות, אישיות הכוללות רגשות ורגישות המשפיעות לעיתים בצורה משמעותית על תהליכי קבלת החלטות ובכלל על התנהלות עסקית. אך אם זאת כאשר עולה הצורך בייעוץ עסקי כל עסק מתכוונן לצורך שלו ולייעוץ המתאים לו.
לרוב ייעוץ כזה נמשך כמה שבועות, אך זה כמובן תלוי בסוג הצורך שהעסק מבקש להתמודד אתו, בפניות לבצע את התהליך ומידת שיתוף הפעולה. יועץ עסקי יכין יחד עם בעלי העסק תוכנית לטווח ארוך שתהווה בסיס להתקדמות שלהם גם לאחר שהייעוץ יסתיים.
שירותי ייעוץ לעסקים משפחתיים יכולים להיות דרך מצוינת להבטיח שהעסק יתנהל בצורה חלקה ויעילה. זה יכול לעזור לבני המשפחה לקבל החלטות מושכלות ולתת הדרכה בתחומים שבהם הם עלולים להיות חסרי ניסיון. יועץ עסקי לעסק משפחתי צריך להיות מסוגל לספק מגוון שירותים כגון תכנון פיננסי, תכנון רצף, פיתוח ארגוני, ניהול סיכונים, תכנון אסטרטגי ועוד. כמו כן צריכה להיות להם את היכולת להעריך את המצב הנוכחי של העסק ולהמליץ כיצד ניתן לשפר אותו. על ידי מתן שירותים אלו, יועץ יכול לסייע להבטיח שהעסק המשפחתי ימשיך לשגשג ולהצליח בעתיד.