ייעוץ עסקי לעסקים קטנים

הידעתם? כל עסק גדול היה פעם עסק קטן (טוב, כמעט).

כמעט ולא ניתן למצוא עסק גדול, עם הרבה עובדים, בעל שוק מכירות גדול שהתחיל ישר בלהיות גדול. מרבית העסקים עוברים תהליך בהתחלה כעסק קטן וראשוני ואז בעקבות תהליך שמקורו בסיבות שונות מתרחבים וגדלים.

התהליך הזה, של מעבר מעסק קטן לעסק בינוני ואולי אחר כך להפוך בעתיד גם לעסק גדול, הוא תהליך חמקמק והרבה פעמים בכדי להגיע אליו בעלי העסק זקוקים לקצת עזרה בדמות של ייעוץ עסקי.

לשמיעה של כל המדריך הנ”ל אנא לחצו על כפתור ההפעלה בצד ימין של נגן זה

 

✔️ ליווי אישי ממיטב המומחים שלנו לייעוץ עסקי לעסקים קטנים! 🙏🏼

✔️ חיסכון משמעותי בהוצאות החודשיות של העסק וייעול העובדים💰

✔️ מקצוענים בייעוץ עסקי לחברות קטנות וגדולות בפריסה ארצית 🎓

✔️ יחס אישי לכל לקוח ולקוח עם עם הגדרות מטרות ודרכים לבידול העסק! 👁️

✔️ בניית תוכנית עסקית מותאמת אישית בהתאם למטרות שלכם ומצב הכלכלי של העסק!  🎯

מה זה עסק קטן?

הגדרתו של כעסק זעיר, קטן, בינוני או גדול היא הגדרה שונה במדינות שונות. ההגדרה עצמה נעשית בעיקר לצרכי קביעת מסגרת ותנאים עבור סיוע, מימון לעסק מגופים שונים, לרוב גוף פיננסי כזה או אחר או גופים של המדינה. בנוסף, ההגדרות הללו של סיווג עסקים מאפשרים יצירת מסד נתונים סטטיסטי שחשוב לתהליכי מיסוד, הגבלים וכללים.

בישראל ההגדרות ביחס לגודל של עסקים נקבעות על ידי משרד הכלכלה.

עסק זעיר – עסק שיש בו עד 4 עובדים ובעל מחזור מכירות שנתי של עד מיליון ₪.

עסק קטן – עסק שיש בו 5 עד 20 עובדים ובעל מחזור מכירות שנתי של עד 20 מיליון ₪.

עסק בינוני – עסק שיש בו מ -11 עובדים ועד 100 עובדים ובעל מחזור מכירות שנתי של עד ל – 100 מיליון ₪.

 

במה עוסק ייעוץ עסקי לעסקים קטנים?

מטרת הייעוץ תלויה בנקודת הזמן ובצורך של העסק הקטן בייעוץ. ברמה הכללית הנושאים השכיחים בהם עסקים קטנים פונים לייעוץ הם:

  • הקמת עסק – תכנון, בניית תוכנית עסקית, שיווק, מימון, הכשרה ניהולית ועסקית.
  • עסק פעיל – התרחבות וגדילה, משבר עסקי, מכירות, שיווק, התמודדות מול עסק אחר, משבר תפעולי , תהליכי ייעול.

הייעוץ העסקי יכול להיות מכוון לנושא מסוים שבו העסק הקטן מתקשה, למשל, שיווק, מחשוב, תפעול ולא רק לצורת ליווי מקיפה.

המטרות של יועץ עסקי לעסקים קטנים

ההבדל בין יועץ לעסקים קטנים ליועץ לעסקים גדולים?

עסק קטן פועל בצורה שונה מעסק גדול מבחינה תפעולית וניהולית ואף חשוף לסיכונים שעסקים גדולים במידה רבה אינם רלוונטיים להם.

יועץ עסקי לעסקים קטנים נדרש למיומנויות ייחודיות עבור עבודה עם עסק קטן. לרוב, עסק קטן מתנהל ברגישות תקציבית, רגישות לעובדים, לעיתים הוא כולל גם בני משפחה ובעל משמעות אישית. על כן היועץ  נדרש לסובלנות, לנסח את הדברים בצורה ברורה ובכנות, להבין שעסק קטן זה לא רק נתונים יבשים אלא גם אנשים. לעומתו, יועץ לעסקים גדולים יכול להתייחס במידה גבוה יותר לנתונים היבשים, השיח עם העובדים מלווה בפחות היבטים רגשיים ויותר ברמת ההגדרות והניהול.

 

ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים

כפי שכבר ציינו, ייעוץ עסקי יכול להיות גם נקודתי, מכוון נושא וכמובן הדבר משפיע על העלות של הייעוץ (נמוכה יותר).

אחד הנושאים הכי רגישים בעסק הוא נושא השיווק, בעיקר מכיוון שהוא דורש הוצאת כסף עבור תוכן שיווקי במטרה להכניס כסף בעקבות מכירה.

התהליך הזה לא תמיד קל לעסקים ובמיוחד לא לעסקים קטנים להם תזרים הכנסות והוצאות מצומצם. הוצאה גדולה עבור שיווק וקבלת תוצאה רק לאחר שבועות או יותר היא הוצאה שלא כולם יכולים לעמוד בה או ששים אליה.

כאן נכנס ייעוץ ממוקד נושא שיווק. אכן התשלום ליועץ זו הוצאה נוספת, אך זו הוצאה שיכולה לדייק את המסרים של השיווק, לדייק את שיטות השיווק, לחסוך בהוצאות ולהפוך את התהליך השיווקי ליעיל יותר.

לפעמים צריכים להוציא מעט כסף בכדי לקבל כסף.

 

ייעוץ עסקי למחשוב

אנחנו נמצאים כבר שנים רבות בעידן הטכנולוגי שהוא גם עידן דיגיטלי ממוחשב. במציאות הזו ישנם עסקים, במיוחד קטנים, שפחות משתמשים במחשוב בכדי לבצע פעולות שונות בעסק או שמשתמשים בתוכנות וכלים מיושנים שאינם מסונכרנים עם מערכות אחרות. כמובן שמצב כזה במקרה הטוב מצריך יותר עבודה ובמקרה הרע גורם לפגיעה באיכות, מהירות ויעילות העבודה וזו פגיעה ששווה כסף.

ייעוץ עסקי לעסקים קטנים יכול בהחלט להיות גם סביב מחשוב וניהול דיגיטלי. זאת באמצעות, שדרוג מערכות קיימות, החלפת מערכות ישנות, שילוב מערכות שיודעות “לדבר” אחת עם השנייה, הדרכה וכל זאת לטובת ייעול תהליכים בעסק, חסכון זמן והפניית הזמן הזה לעשייה של דברים נוספים.

 

כלים ממוחשבים להצלחה של עסקים קטנים

ליווי עסקי לעסקים קטנים

האם אני זקוק לליווי עסקי?.

זו שאלה שמדי פעם עולה בראשו של כל בעל עסק קטן (או גדול) כאשר הוא מרגיש תקיעות של העסק או שהעסק נכנס למשבר עסקי. בנקודת הזמן הזו בעל העסק מתלבט, האם להמשיך לנסות בעצמו לתפעול את העסק כפי שהיה בעבר ואז להמתין (ובדרך זו לחסוך כסף שבכל מקרה כרגע חסר לו) לגבי העסקת ייעוץ עסקי או ההבנה שיש לגייס כסף עכשיו בכדי לקחת ליווי עסקי להציל את העסק לפני שיהיה מאוחר מדי.

מחקרים בקרב מאות עסקים קטנים, מלמדים שעסקים קטנים נוטים להתנהל בצורה שמרנית מבחינה עסקית וזאת בכדי לא לסכן את העסק שהרבה מאד פעמים הוא עסק משפחתי או עסק שמשמעותי מאד לעתיד המשפחה. ניהול עסק בצורה שמרנית יכול להביא אותו עד לנקודה מסוימת שאחריה הוא יצטרך לעשות התאמות בכדי להתאים אותו לשוני שחל בלקוחות או שוני של השוק או מול מתחרים אחרת הוא ייקלע לקשיים ומצוקה עסקית.

כאן נכנס ליווי עסקי לעסקים קטנים, ליווי וייעוץ שמטרתו להכין את העסק מראש למצב שבו הוא יצטרך לבצע שינוי, ייעוץ שיחשוף את בעל העסק לידע וכיוונים עסקיים אפשריים מעבר למוכר ולקיים ולמעשה יכין את העסק לימים גשומים.

למדריך המלא שלנו בנושא ייעוץ לעסקים משפחתיים

מעוף ייעוץ לעסקים

מעוף לעסקים לוגומעוף היא תוכנית בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים הפועלת במשרד הכלכלה והתעשייה. הסוכנות רואה את תפקידה כמייצגת של עסקים קטנים ועסקים בינוניים. בכדי לבצע את מטרתה יש לסוכנות מחלקה בשם מעוף שמציעה לבעלי עסקים מידע ניהולי, קורסים והכשרות בנושאים שונים הקשורים לעסקים וניהול, אפשרות לקבלת ליווי עסקי לעסק בין השאר עבור מיפוי צרכים, ייעוץ ממוקד נושא (כספים, שיווק, תפעול וכדומה), תהליכי נגישות, עזרה באיתור אפשרויות מימון, הכנה של תוכנית עסקית ועוד.

פרטים מקיפים על השירות ניתן למצוא באתר של משרד הכלכלה והתעשייה, כאשר כל השירותים הללו ניתנים בצורה מסובסדת כך שמדובר בעלויות יחסית נוחות בוודאי מול אלו בשוק הפרטי.

אנו ממליצים לבדוק את אפשרויות הייעוץ העסקי המוצעות דרך מעוף ובמקביל לבדוק גם ייעוץ עסקי פרטי ולבחון את היתרונות והחסרונות ולא רק בהיבט של עלות אלא גם של ידע רלוונטי, עדכניות, זמינות, היקף המענה ועוד.

 

עסק קטן הוא עסק קטן כמה ייעוץ הוא כבר צריך?

עסק קטן הוא עסק, היותו קטן לא הופך אותו לפשוט יותר משום שהוא עדיין נמצא בתחרות עם עסקים אחרים ותנאי שוק או לקוחות משתנים. בנוסף בעלי עסקים קטנים עובדים קשה ולעיתים אין להם את הזמן להשקיע בלמידת המתחרים לעומק, בהתעדכנות בשיטות שיווק חדשות ובכלל הנטייה היא לניהול יותר שמרני ומצומצם מבחינת סיכונים. גישה זו הייתה נכונה בעבר שהתחרות לא הייתה כל כך גבוה ולא במציאות שבה עסקים קטנים נסגרים כל הזמן. ייעוץ עסקי יכול להיות ההבדל בין עסק ששורד ומתפתח לעסק שנסגר.

 

איך בוחרים יועץ עסקי לעסק קטן?

ישנם שלושה דברים חשובים שמומלץ לשים אליהם לב כאשר בוחרים יועץ עסקי לעסק קטן.

  • מהו הידע וניסיון שיש לו בעסקים קטנים.
  • כימיה, חיבור, תקשורת ואמון שנוצר עם בעל העסק.
  • המלצות.

לכן, לפני שסוגרים חוזה לייעוץ עסקי, שבו עם היועץ לפגישה והתרשמו מהגישה שלו ביחס לתחום שבו אתם עוסקים, לידע שלו ולתחושת הנוחות והחיבור שנוצרה או לא נוצרה.

 

איך בוחרים יועץ עסקי לעסק קטן

 

איך הופכים ליועץ עסקי?

יועץ עסקי נדרש לשלב שני תחומי ידע, ידע מעשי וידע עיוני.

הידע העיוני נרכש במסגרת לימודים אקדמאיים בתחומים כמו, ניהול, כלכלה, סטטיסטיקה, מדעי המדינה, מנהל עסקים. הידע האקדמאי כולל תיאוריות כלכליות, אסטרטגיות עסקיות, גישות ניהוליות ועוד תכנים שיוצרים בסיס להבנה וניתוח של המציאות.

הידע המעשי הינו התנסות וניסיון בפועל שנרכש בעולם העסקי בתפקידים שונים.

לסיכום

ייעוץ וליווי עסקים קטנים הינו שוק גדול, בעיקר משום שיש הרבה יותר עסקים קטנים מאשר עסקים בינוניים או גדולים.

אחד הכשלים החשיבתיים המאפיינים עסקים קטנים היא התפיסה שמכיוון שמדובר בעסק קטן אז ההתנהלות היא גם בקטנה ואין צורך בעזרה או מעורבות חיצונית.

החשיבה הזו היא מכשול בפני עצמו משום העולם העסקי הינו יותר ויותר תחרותי, לצד חנויות אמיתיות יש מתחרים מקוונים, לשוק נכנסים כל הזמן חיקויי או תחליפי מוצרים ובעל העסק חייב להיות עירני ולהיערך לשינויים מראש, לשינויים תוך כדי ולעיתים להתמודד עם השינויים אחרי שכבר נגרם נזק לעסק. בעלי עסקים עסוקים בניהול העסק ואין להם זמן או ידע להתמודדות הזו ובמצב כזה ייעוץ עסקי לעסקים יכול להיות דרך המוצא להתמודדות.

שאלות נפוצות

כבעל עסק קטן, ייתכן שנתקלת במכשולים ואתגרים רבים שמנעו ממך להגיע ליעדים שלך. יועץ עסקי יכול לעזור לך לזהות ולהתגבר על האתגרים הללו כדי להבטיח שהעסק שלך יצליח וישגשג. עם המומחיות והניסיון שלו יועץ עסקי מקצועי יוכל גם לספק תובנות חשובות כיצד לשפר את תפעול העסק השוטף, לפתח אסטרטגיות לצמיחה וליצור חזון ארוך טווח להצלחה. הוא יוכל גם לעזור לך לזהות הזדמנויות לחיסכון בעלויות ולייעל תהליכים כדי למקסם את היעילות שלך ושל העובדים שלך. על ידי עבודה עם יועץ עסקי, אתה יכול להשיג את הבהירות והביטחון הדרושים כדי לקחת את העסק שלך לשלב הבא.
עסקים קטנים מתמודדים לרוב עם אתגרים רבים בשלבים הראשונים של הצמיחה וההתפתחות שלהם. זה המקום שבו יועץ עסקי מנוסה באמת יכול לעזור. יועץ עסקי טוב יעזור לך לזהות אזורים לשיפור ולתכנן אסטרטגיות להתגברות על מכשולים. יועץ עסקי יוכל גם לספק תובנות חשובות לגבי איך למקסם רווחים, להפחית עלויות ולשפר את שירות הלקוחות.
אם אתה בעל עסק קטן המעוניין להגדיל את הרווחים שלך ולהשיג יתרון תחרותי, שכירת יועץ עסקי לעסק הקטן שלך (נכון לעכשיו עסק קטן 😉 ) יכולה להיות השקעה הטובה ביותר שלך. בנוגע לכמה עולה לשכור יועץ עסקי לעסק קטן? התשובה תלויה בסוג שירותי הייעוץ הדרושים לכם ובגודל העסק שלך. באופן כללי, עלות שכירת יועץ לעסק קטן יכולה לנוע בין כמה אלפי שקלים בודדים לעשרות אלפי שקלים בהתאם להיקף העבודה ולצרכים של העסק שלך. בנוסף, ישנם גורמים נוספים שיכולים להשפיע על העלות כגון רמת ניסיון, מיקום וזמינות.